Kodėl apie kosmetikos gaminio efektyvumą negalima spręsti vien tik iš ingredientų sąrašo?

The LAB

5/2/20222 min read

Ar žinojote, kad kosmetikos gaminio etiketės turinys, ingredientų sąrašas ir visi marketinginiai teiginiai priklauso nuo pačio gamintojo skaidrumo? Pastebėjome, kad didžioji dalis kosmetikos gamintojų renkasi „lengvesnį“ kelią ir manipuliuoja apie gaminį pateikdami realybės neatitinkančią informaciją.

Kosmetikos produktų gamybai skirtos žaliavos turi komercinius pavadinimus, po kuriais slepiasi naudojamos žaliavos INCI pavadinimas. Tai reiškia, kad kelios skirtingos žaliavos, atitinkamai pavadintos skirtingais komerciniais pavadinimais, gali turėti gana panašius INCI pavadinimus. Ties tuo prasideda įdomumas. Pirmiausia, reikėtų suprasti, kad dažnu atveju kosmetikos produktui skirta žaliava yra sudaryta iš kelių komponentų - tai gali būti aktyvusis komponentas (turintis teigiamą poveikį odai), tirpiklis (reikalingas ištirpinti aktyvųjį komponentą) ir pavyzdžiui, konservantas (prailgina žaliavos galiojimo laiką). Panagrinėkime pavyzdį: kosmetikos gamintojas Antanas atskleidžia aktyvios medžiagos (žaliavos komponento) procentinę dalį (pavyzdžiui, Vitaminas C) savo kosmetikos produkte, kuri yra 5%, o gamintojas Pranas teigia, kad naudoja 10% Vitamino C turinčios žaliavos. Pirmiausia, Antanas ir Pranas gali naudoti skirtingas žaliavas, kurios gali skirtis savo kokybe ir kompozicija (Vitamino C koncentracijos pačioje žaliavoje gali skirtis). Jei Pranas į 30 mL kremo buteliuką įdės savo žaliavos 10%, tai aktyvaus komponento - Vitamino C - šiame buteliuke bus viso labo 3,3 %. Pranas teigdamas, kad į savo gaminį deda 10% žaliavos ir nurodo, kad tai Vitamino C koncentracija, nepažeidžia kosmetikos gaminių reglamento. Tačiau aktyvaus komponento koncentracija yra didesnė Antano gaminyje. Taigi, Antanas, gaminantis kosmetikos produktą, ant kurio nurodyta mažesnė procentinė dalis medžiagos už Prano gaminamo produkto, iš tiesų bus sąžiningas klientų atžvilgiu ir į rinką tieks produktą, turintį didesnę aktyvaus komponento koncentraciją!

Minėjome, kad tiek Antanas, tiek Pranas gali naudoti skirtingas žaliavas, kurios gali skirtis savo kokybe ir kompozicija. Panagrinėkime kokybės klausimą. Net jei Pranas ir Antanas naudos skirtingus komercinius pavadinimus turinčias žaliavas, tačiau turinčias tokį pat INCI pavadinimą, negalime patikrinti šių žaliavų kokybės pamatę kosmetikos produkto INCI sąrašą. Abi žaliavos gali būti išgautos iš skirtingų šaltinių ir naudojant skirtingus gryninimo (išgavimo) metodus bei pasižymėti skirtingais aktyvumais (kitaip tariant, skirtingai veikti odą). Prano naudojama žaliava gali būti daug aktyvesnė, išgaunama iš atsinaujinančių šaltinių ir t.t. Antano žaliava gali būti sintetinama laboratorijoje, pasižymėti silpnesniu, ar stipresniu poveikiu odai. Abiejų gamintojų produktai gali būti patvirtinti klinikiniais tyrimais ir ant etiketės nurodyta koncentracija bei INCI sąrašas nieko nepasako apie specifinę žaliavą, kurią naudoja Pranas ir Antanas. Tai vadinama koncentracijų lenktynėmis, kurios priverčia galutinį vartotoją vytis didesnių procentų nežiūrint, ar tai iš tiesų yra naudinga specifiniams odos poreikiams.

Apibendrinant, ant gaminių pakuočių nurodomi INCI sąrašas ir aktyvių ingredientų (o gal žaliavų?) procentinės dalys neatskleidžia produkto formulės kokybės (kartais pastebime tokių produktų, kurių sudėtyje yra keli, tarpusavyje nesuderinami ingredientai, tačiau apie tai - kitame įraše), produkto gamybos technologijos ir kuo jis yra geresnis už kitus. Visa tai priklauso nuo kosmetikos gamintojo vertybių ir skaidrumo. Verta žinoti, kad itin konkretūs teiginiai apie gaminį, tokie kaip, 25% padidėjęs drėgmės lygis odoje, ar mažina sebumo išsiskyrimą 20%, yra leistini tik atlikus papildomus tyrimus nepriklausomoje laboratorijoje ir kuriais galima drąsiai pasitikėti nebijant, kad kosmetikos gamintojas siekia manipuliuoti šia informacija.

-- The LAB